08-11-2016

Heb je last van acne, maar ook rode wangen of een rode neus? Dit is niet altijd gewoon acne, het kan ook rosacea zijn of couperose. Maar wat is dat nou eigenlijk? Rosacea en couperose en rosacea en acne worden veel door elkaar gehaald vanwege een grote overeenkomst, namelijk de vaatjes op de wangen en bij actieve rosacea de ontstekinkjes.

Rosacea

Rosacea is een veelvoorkomende chronische huidontsteking waarbij de felrode kleur op de wangen en de neus gelijk opvalt. Daarnaast worden er veel gesprongen vaatjes en kleine ontstekinkjes gezien gezien. Ook doet het voorhoofd en soms de kin mee. Deze aandoening wordt daarom ook weleens verward met acne en couperose. Rosacea kan in verschillende vormen voorkomen, soms alleen de roodheid en wat gesprongen vaatjes, soms weinig gesprongen vaatjes en veel kleine ontstekinkjes. De meest voorkomende kenmerken bij rosacea:

• Regelmatig optreden van roodheid van het gezicht (met name bij inspanning, drinken van alcohol, temperatuursverschillen of het eten van gekruid voedsel)
  • Kleine bloedvaatjes in het gelaat
  • Soms wat bultjes die lijken op puistjes, maar die niet goed kunnen worden uitgedrukt
  • Gevoeligheid voor cosmetica producten
  • Regelmatig brandend of stekend/prikkelend gevoel van de gezichtshuid
  • Gevoelige of snel geïrriteerde ogen

De oorzaak van rosacea is niet helemaal bekend. Wel wordt het erger bij warmte, zonlicht, cosmetica, huidverzorgingsproducten en sommige geneesmiddelen. Geneesmiddelen die corticosteroïden (bijnierschorshormonen) bevatten kunnen rosacea veroorzaken of verergeren. Ook wordt het gebruik van suikers gezien als een trigger.

Welke behandeling?

Belangrijk is dat eerst de ontsteking wordt aangepakt alvorens een behandeling gestart kan worden om de vaatjes te verminderen (met een laser of IPL). Vaak wordt er door de huisarts een crèmes met antibiotica, metronidazol, voorgeschreven, waarbij er meestal na 4 tot 8 weken verbetering optreedt van de ontstekingen. Bij de Huidkliniek Rosmalen zijn ook verschillende behandelingen om rosacea te verminderen, dit is afhankelijk van welke stadium de rosacea zich bevindt. Daarnaast is het belangrijk om milde producten te gebruiken omdat de huid erg gevoelig is. Gebruik producten met vitamine C (ascorbic acid) of Niacinamide. Als het ontstekingscomponent afgenomen is kan er gestart worden met het behandelen van de vaatjes door middel van Laser en of IPL.

Couperose

Coupersose is een onschuldige huidaandoening waarbij er een toenemende aantal teleangiëctastieën (vaatjes) te zien zijn op de wangen en de neus. Deze teleangiëctastieën herkennen we aan de rode soms blauwe kleur. De elasticiteit van deze vaatjes is verminderd waardoor de vaatjes constant open staan en de rode kleur van het bloed zichtbaar wordt. Couperose ontstaat vaak op een latere leeftijd, waarbij stress, voeding, roken en genetische aanleg een rol speelt bij het ontstaan van couperose.

Welke behandeling?

Door midddel van IPL zijn deze vaatjes goed te behandelen. Waarbij IPL kan meerdere vaatjes tegelijk behandelen met 1 puls en ook de algehele roodheid in het gelaat kan aan gepakt worden. Hierbij sluit het vaatje door de warmte van de puls en ruimt het lichaam het vaatje op waardoor deze verdwijnt. Dit betekent niet dat de vaatjes niet meer terugkomen. Nieuwe vaatjes kunnen ontstaan waardoor een herhaling van de behandeling soms gewenst kan zijn.

Acne

Acne is een aandoening van de talgklieren. Het komt meestal voor in het gezicht, maar ook op de rug, de borst en de schouders. Hoe eerder je er wat aan doet, hoe kleiner de kans dat er vervelende littekentjes of pigmentvlekjes ontstaan. Niet alleen ernstige acne kan behandeld worden, ook een onrustige huid is heel goed onder controle te krijgen.

De precieze oorzaken van acne zijn niet bekend. Duidelijk is wel dat acne ontstaat door een combinatie van een aantal factoren:

• Een verhoogde talgproductie
  • Een abnormale verhoorning van de bovenste huidcellen
  • Een ontsteking van de huid door de aanwezigheid van bacteriën
  • Hormonale veranderingen
  • Overige factoren zoals: plaatselijke druk of wrijving, geneesmiddelen, zon, stress, verkeerde huidverzorgingsproducten en contact met stoffen die een verstopping van de talgklier veroorzaken, zoals bepaalde cosmetica en oliehoudende en chloorhoudende stoffen

Acne is er in verschillende vormen en maten en ziet er bij iedereen weer anders uit; de een heeft met name last van mee-etertjes, iemand anders heeft kleine ontstekinkjes erbij en weer iemand anders kan flinke ontstekingen hebben.

Welke behandeling?

Tegen acne zijn ook verschillende behandelingen. Het doel van een huidtherapeutische acnebehandeling is om de ontstekingen en verstoppingen te verminderen en om littekenvorming te voorkomen. De behandelingen kunnen bestaan uit het reinigen van de huid, verschillende peelings, lasertherapie en/of microdermabrasie. Welke behandeling het meest effectief is voor jouw huid is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de ernst, het soort acne en medicatiegebruik.

Wil je weten of wij iets aan je huid kunnen doen, plan dan een afspraak voor een intakegesprek en we bespreken de mogelijkheden!

[bron: dehuidkliniekrosmalen, jetske ultee, beautyspot]

Attachment